keskiviikko 2. toukokuuta 2012

Villa Branten - piha täynnä yllätyksiä

Voi itku että tämä uusi blogger on "kenkku", vaikka ei tuo vanhakaan helppo ollut ainakaan tällaiselle blogger aloittelijalle. Kuvat siirtyy toooosi hitaasti...

Ei sekään ole ollut ainut ongelma vaan jostain syystä en ole pyhien aikana päässyt nettiin vaikka mokkula on ilmoittanut että yhteys on luotu. Mene ja tiedä, mutta nyt vihdoin ja viimein pääsen laittamaan kuvia blogiin joita olen tässä jo joitakin viikkoja napsinut pihasta.

Mutta itse asiaan!
Jo ennen pääsiäistä istutin mininarsisseja, helmililjoja ja esikoita ruukkuihin ja laitoin ne lämpiminä päivinä portaille.


Harmikseni huomasin äsken että en ole ottanut ainuttakaan kuvaa näistä kun ne kukkivat parhaimmillaan :(   Tai no kyllä mä pääsiäisenä otin mutta kännykällä...


Kun lumet vihdoin lähtivät alkoi myös kova kuhina siellä täällä puutarhassa. Joka päivä kuljeksin tutkimassa mitä uutta pöheiköstä on putkahtanut esille. Pihallamme on muutama varsinainen kukkapenkki, enemmän tai vähemmän rikkaruohojen valtaamia. Mulla on kova hinku päästä kitkemään rikkaruohoja mutta kovin varovaisesti ja harkiten olen aloittanut etten kauheasti nyhdä pois oikeita hienoja kasveja. Mutta en millään malta antaa penkkien rehottaa ensimmäistä kesää.

Kevään ensimmäisiä kukkijoita olivat lumikello ja sinivuokko.





Tässä "saunapenkki" (nimi tulee siitä että se on saunan edustalla) joka on penkeistä ehkä hoidetuin. Tältä se näytti lumen sulattua. Pieniä elonmerkkejäkin oli havaittavissa.


Sitten oli pakko siivota penkki, samalla vähän leikkasin tuota vanhaa mustaviinimarjapensasta (luulisin). Pari päivän päästä elonmerkit olivat jo selvempiä.


Penkistä löytyi yhtä jos toista, tuttua ja tuntematonta.
Pionit, skillat, joitain sipuleita joista en vielä ole ihan varma sekä muutamia kasveja joita en tunnista.
Tässä kohtaa jos joku jonkun noista tuntemattomista tunnistaa niin kertokaa ihmeessä!

Eli tämä on pioni


Tämä karvaisilla lehdillä varustettu yksilä on minulle tuntematon


Skillat kasvavat kilpaa ja valtaavat koko pihan


Nyt on pääsyt tämän yksilön nimi unohtumaan... olikohan maksa...jotakin


Tämä kovaa vauhtia kasvava kasvi on todella tuntematon minulle


Opin tänään että tämä taitaa olla varjolilja


Hittolainen, olenhan minä tämän ennenkin tiennyt... ei vaan muistu mieleen


Tässä oli ensimmäinen satsi. Nyt kello lähentelee uhkaavasti puolta yötä ja huomenna pitäisi jaksaa töihinkin, niin kaipa minun on annettava periksi ja jatkettava joku toinen päivä tätä kasvien ihmettelemistä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti